”MALAY CORPORATE
ASSOCIATION OF MALAYSIA”
(PPM-013-08-24062013)
“KORPORAT
MALAYSIA”
KELEBIHAN KORPORAT
MALAYSIA.
Asas dan tujuan KORPORAT MALAYSIA (KM) ditubuhkan ialah untuk menyatukan kalangan usahawan, bakal usahawan dan mereka yang berminat di dalam bidang keusahawanan. Peranan KM untuk memupuk semangat kerjasama serta saling bantu membantu dan berfungsi sebagai satu organisasi yang akan:-
1 Menyatukan ahli-ahli dalam sebuah organisasi yang bermatlamat untuk membina dan melahirkan usahawan yang bertaraf Korporat.
2. Mendidik, melatih dan membimbing ahli-ahli untuk memperolehi kemahiran dan pengalaman di dalam bidang keusahawanan sehingga keperingkat global.
3. Mencari dan mengenal pasti peluang-peluang keusahawan dan pasaran untuk diceburi oleh ahli-ahli yang bernaung di bawah KM.
4. Mengadakan khidmat nasihat kepada ahli-ahli yang
ingin menceburi lapangan keusahawanan dengan lebih terancang. KM juga akan memberikan Pengiktirafan
dan Peanugerahan kepada usahawan yang berjaya pada setiap tahun mengikut tahap
prestasi piawaian yang telah ditetapkan. Kategori Anugerah adalah seperti
berikut :- Anugerah Syarikat Korporat Gemilang Malaysia, Anugerah Perniagaan
Enterprise Gemilang Malaysia, Anugerah IKS Gemilang Malaysia, Tokoh Ahli
Korporat Berwawasan Malaysia, Anugerah Tokoh Ahli Korporat Berwawasan
Antarabangsa, Anugerah Tokoh Ahli Korporat Muda Malaysia, Anugerah Tokoh Ahli
Korporat Muda Antarabangsa, Anugerah Teknologi Hijau, Anugerah Inovasi &
Rekacipta Malaysia, Anugerah Kemahiran Pembuatan Teknologi Tinggi Malaysia,
Anugerah Peladang Berjaya Malaysia, Anugerah Peternak Berjaya Malaysia,
Anugerah Nelayan Berjaya Malaysia.
5. Melahirkan usahawan-usahawan yang berilmu,
produktif dan berdaya saing yang cemerlang. Menyelaraskan aktiviti-aktiviti sosial dan
kebajikan ahli-ahli kearah kehidupan bermasyarakat yang
lebih Berqualiti, Berintegriti dan Berintegrasi.
Serta dapat membantu di dalam satu jaringan kerjasama perniagaan bagi maksud
menitik beratkan persaingan yang sihat di dalam pelbagai bidang perniagaan bagi
kemudahan, kepentingan dan keperluan rakyat.
6.Menyelaraskan aktiviti-aktiviti keusahawanan seperti mengada Dan
menganjurkan Forum, Karnival, Ekspo, Persidangan, Pendidikan, dan Penerbitan. KM juga akan menjalinkan persahabatan
dengan pelbagai Organisasi di Malaysia dan di Peringkat Antarabangsa yang selari
dengan matlamat dan hala tuju Pertubuhan ini. KM
membantu menyelaras, mengumpul dan menyalurkan segala maklumat mengenai
keusahawanan, membina dan menyediakan segala kemudahan asas kepada ahli untuk
mencapai kejayaan di dalam bidang keusahawanan bagi meningkatkan perkembangan sosio ekonomi
ahli-ahli di dalam bidang masing-masing. Termasuk membantu menyediakan kertas
kerja pinjaman dengan agensi-agensi kerajaan dan bank-bank tempatan. KM juga ada menyediakan dana asas
perniagaan kepada ahli yang baru ingin memulakan perniagaan yang dikenali
sebagai Tabung Asas Perniagaan (TAP).
7. Satu pendekatan sistem
Holestik yang digunakan oleh KM
untuk membentuk usahawan yang berjaya di dunia dan di akhirat ialah memastikan
Individu Muslim yang bercita-cita ingin menjadi seorang usahawan yang berjaya
perlu melengkapkan diri dan memberi penekanan kepada tiga aspik utama iaitu:
a)Akidah
b)Syariah
c)Akhlak
Tiga perkara tersebut perlu difahami dan dipelajari yang mana ia adalah daripada ilmu fadhu ain yang diwajibkan kepada setiap muslim untuk menghasilkan tonggak kekuatan keperibadian individu muslim yang melibatkan diri dalam kerjaya keusahawanan.
Sabda
Rasulullah s.a.w yang bermaksud :
“Seseorang peniaga yang jujur dan amanah akan bersama Para Nabi-Nabi, Para Siddiqin dan Para Syuhada.
“Seseorang peniaga yang jujur dan amanah akan bersama Para Nabi-Nabi, Para Siddiqin dan Para Syuhada.
8.
Kelebihan KM ialah membawa Suatu transformasi Jaringan Corporate System Mentoring (COSMEN),
(Sistem Penasihat Korporat) Dalam 4 konsep Gabungan dengan sengkatan nama “TRAMACMA”
iaitu :-
TRAINING
(LATIHAN)
Menentukan
latihan yang diperlukan oleh usahawan dan latihan boleh dikendalikan secara
internal dan external. Terutama dalam bidang kemahiran pengurusan dan
pemasaran.
MATCHING
(BERPADANAN)
Mempertemukan
para usahawan bagi menyediakan pasarana dalam proses mendapatkan sumber bahan
yang berkualiti dengan harga yang berpatutan di dalam rangkaian jaringan sesama
rakan-rakan korporat. Serta menilai kesepadanan perniagaan yang akan diceburi
terutamanya bakal usahawan atau usahawan baru yang tercari-cari peluang utuk
memulakan perniagaan yang menguntungkan.
COACHING
(BIMBINGAN)
Meletakkan
seorang usahawan yang telah Berjaya dalam perniagaan selama 5 tahun untuk
menjadi mentor kepada usahawan-usahawan kecil dan baru untuk mencapai sasaran
pengurusan pemasaran mengikut perancangan yang telah diaturkan.
MARKETING
(PEMASARAN)
Diperingkat
akhir KM akan turut merancang dan
menyediakan landasan sains kepergunaan dan pemasaran di dalam R & D untuk
memantapkan keberkesanan jaringan pemasaran yang melibatkan semua ahli-ahli
bagi melancarkan Program Strategi
Gelombang Ekonomi Melayu Serantau (STRAGEMS).
KORPORAT
BERKUALITI,BERINTEGRITI,BERINTEGRASI
No comments:
Post a Comment